گسترش فضای مجازی در بین افراد باعث به وجود آمدن شغلهای بسیار زیادی شده است. شغلهایی که شاید هنوز خیلیها ندانند که افراد در این موقغیتها مشغول چه کاری هستند. مشاور محتوا یا همان کارشناس تولید محتوا یکی از شغلهایی است که با گسترش فضای مجازی به وجود آمده است و تقریباً بازار کار خوبی در بین فعالان فضای مجازی دارد.
در این مقاله به بررسی شغل کارشناس تولید محتوا پرداختهایم و نقش آن در پیشرفت کسب و کارها را بررسی کردهایم.
مشاور محتوا کیست؟
وظیفه کارشناس محتوا تنها تولید محتوا نیست. کارشناس تولید محتوا علاوهبر تولید محتوا بر روند انجام کارهای بازاریابی محتوا نظارت میکند. برای انجام بازاریابی محتوایی به یک کارشناس محتوا نیاز داریم. کارشناس محتوا وظایف مختلفی دارد، از جمله طراحی استراتژی محتوایی، تولید محتوا، هماهنگ کردن پروسه تولید محتوا با تیم سئو، شناخت جامعه هدف ،ساختن پرسونای مخاطب و موارد دیگر.
از یک مشاور محتوا چه انتظاراتی داریم؟
از یک کارشناس تولید محتوا انتظار میرود که یک تحقیقگر و جستجوگر بسیار عالی باشد و بتواند مطالب گوناگون و مورد نیاز را از موتورهای جست و جوگر استخراج کند.
کارشناس تولید محتوا باید بتواند موضوعات هماهنگ با محصول و هدف سایت را تشخیص دهد. منظورمان از این وظیفه انتخاب و جست و جوی کلمات کلیدی نیست، بلکه منظورمان انتخاب زمینههایی است که کسبوکار بهتر است در آنها شناخته شود.
یک کارشناس محتوا باید بتواند اصول سئو را در محتوا بگنجاند. به یاد داشته باشید که محتوا یکی از قویترین ابزارهای سئو است و یک مشاور محتوایی به تیم مقالهنویس کمک میکند تا مقالات سئو شده خوب تولید کنند که این مقالات میتواند نیمی از راه سئو کردن سایت را به تنهایی طی کنند.

بهطور معمول وظیفه انتشار محتوای تولید شده نیز برعهده کارشناس محتوا است. کارشناس محتوا پس از بررسی و ویرایش محتواها و اطمینان از مناسب بودن و درست بودنشان آنها را در سایت بلاگ یا شبکههای اجتماعی کسب و کار منتشر میکند.
علاوهبر این موارد، مشاور محتوا وظیفه هماهنگ کردن تیم دیزاین و عکاسی را با تیم محتوا برعهده دارد. به این معنا که کارشناس محتوا عکسها و مطالب مورد نیاز برای تکمیل محتوا را به سایر دپارتمانها میدهد و مطمئن میشود که محتوا از تمام آن چیزی برخوردار است که باید در یک محتوای خوب رعایت شود.
نقش مشاوره محتوا در موفقیت بازاریابی محتوایی
انجام بازاریابی محتوا بدون کمک گرفتن از مشاور محتوا تقریباً امکان ناپذیر است. یک مشاور محتوا تمامی مراحلی را که باید در بازاریابی محتوا طی کنید را بررسی میکند و مانند یک راهنما راه را به شما نشان میدهد. یکی از تاثیرگذارترین قدمهایی که مشاور محتوا در روند و بازاریابی شما برمیدارد، بررسی و تحلیل است.
مشاور محتوا پرسونای مخاطبان را تشخیص داده و تحقیق میکند که در چه مکانهایی میتوانید این افراد را توسط محتواهایتان تحت تاثیر قرار دهید. بهترین مشاوران محتوایی، نقش مهمی در تحول کسب و کار با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ دارند.
ویژگیها و مهارتهای مورد نیاز برای یک مشاور محتوا

همانطور که در بالاتر گفتیم کارشناس محتوا باید تواناییهای مختلفی در حوزه تحقیق، تولید محتوا، سئو، انتشار محتوا و ویرایش داشته باشد. افرادی که در رشتههایی مانند:
- ارتباطات
- روزنامهنگاری
- ادبیات فارسی
- روابط عمومی
- تبلیغات و بازاریابی
- مدیریتهای بازرگانی
- مترجمی زبان انگلیسی و سایر زبانها
تحصیل کردن میتوانند گزینههای خوبی برای کارشناس محتوا شدن باشند.
دریافت مشاوره محتوا از آژانس دیجیتال مارکتینگ روزنوشت
روزنوشت یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در مشهد است که در دپارتمان تولید محتوا و بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)، از تیمهای حرفهای استفاده میکند. علاوهبر این سایر دپارتمانهای مربوط به دیجیتال مارکتینگ نیز در روزنوشت فعال هستند. یکی از مهمترین ویژگیهای خدمات مشاوره محتوای ما این است که تیم ما متشکل از:
- دیجیتال مارکترها
- مشاوران دیجیتال مارکتینگ
- نویسندهها
- مشاور محتوا
است که زیرنظر مدیران مجرب بر روی روند بازاریابی محتوایی کسب و کار شما نظارت میکند.
ما با برگزاری جلسات همفکری با سایر دپارتمانها تلاش میکنیم تا بهترین تصمیمات را برای اینکه بازاریابی محتوایی شما به بهترین صورت پیش برود بگیریم. برای مشاهده پکیجها و قیمتهای هر پکیج میتوانید با آژانس دیجیتال مارکتینگ روزنوشت تماس بگیرید.
سخن پایانی
بازاریابی محتوایی یکی از ارزانترین انواع بازاریابی دیجیتال است، با توجه به اینکه امروزه، اکثر مردم حداقل ۵ ساعت از شبانه روز خود را در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی میگذراند، میتواند یکی از موثرترین روشها نیز باشد. برای مطالعه بیشتر راجع به بازاریابی محتوا و اهمیت آن میتوانید به بررسی تاریخچه بازاریابی محتوا بپردازید. کیفیت انجام بازاریابی محتوایی به تجربه کارشناس تولید محتوا بستگی دارد. از همین رو با انتخاب بهترین مشاور محتوا، سفارش خدمات تولید محتوا خود را به تیمهای با تجربه بسپارید.